【نکات طراحی لباس فرم】 | ادریس کویر

طراحی لباس کار یا لباس اداری یکی از گرایش های پر طرفدار بازار مد و فشن است ودر تمام دنیا لباس فرم مورد توجه کارفرمایان و روسای ادارات بوده و کارکنان زیر موظف اند تا با پوشش تعیین شده توسط کارفرمایشان را در محل کار خود استفاده کنند.

199

نکات طراحی لباس فرم

طراحی لباس کار یا لباس اداری یکی از گرایش های پر طرفدار بازار مد و فشن است ودر تمام دنیا لباس فرم مورد توجه کارفرمایان و روسای ادارات بوده و کارکنان زیر موظف اند تا با پوشش تعیین شده توسط کارفرمایشان را در محل کار خود استفاده کنند. در هر کشوری یونیفرم اداری کارکنان براساس چهارچوب های تعریف شده و طبق قوانین آن کشور طراحی می شود. در کشور ما نیز بیشتر کارکنان در ادارات و مراکز رسمی موظف به پوشیدن لباس اداری هستند. بیشتر خانم های شاغل از مشتریان این مانتوهای جدید و به روز هستند؛ ضمن اینکه قیمت مانتو اداری یکی از دغدغه های این قشر از جامعه است. در این مقاله به نکاتی درباره طراحی لباس فرم مناسب می پردازیم.

نکات طراحی لباس فرم
لباس فرم پوششی است که از آن در محیط های رسمی مانند محل کار، مدرسه و غیره استفاده می شود. برای طراحی لباس فرم نکاتی را مانند رنگ پارچه و طرح آن را مد نظر قرار داد تا در نهایت لباسی با کیفیت و مناسب در اختیار مشتری قرار گیرد.
همان طور که اشاره شد لباس فرم از دسته پوشاکی است که در محیط های رسمی مانند مدرسه و محیط کار استفاده می شود و باید ویژگی های خاصی داشته باشد. یکی از نکاتی که در طراحی لباس فرم مورد توجه می باشد، استفاده از پارچه هایی با رنگ تیره است. یکی از دلایل این موضوع این است که پارچه های تیره رنگ آلودگی و لکه های موجود در خود را کمتر نشان می دهند و برای محیط های کار که احتمال کثیف شدن لباس ها بیشتر است گزینه مناسب تری می باشد. البته این موضوع برای همه مشاغل یکسان نیست مانند لباس کار پرسنل که تمیزی اولویت اول کار این قشر می باشد.
لباس فرم مناسب بایستی طرح ساده و در عین حال شکیل و جذابی داشته باشد و علاوه بر این به نحوی طراحی شود که افراد هنگام استفاده از آن در محیط کار احساس راحتی داشته باشند. به همین دلیل بایستی در طراحی این لباس  نکات و ریزه کاری های زیادی را مد نظر قرار داد تا در نهایت لباسی با فاکتور های ذکر شده در اختیار داشته باشید.
طرح لباس های فرم به دلیل اینکه در مراکز رسمی استفاده می شود بایستی ساده و فاقد هر گونه طرح و رنگ های غیر متعارف و غیر عادی باشد تا بتواند فضای جدی و رسمی را به کارکنان القاء کند. البته این ساده بودن طرح مانع از طراحی لباس های شکیل و جذاب نیست و می توان با بهره گیری از طراحان ماهر این پوشاک را در عین سادگی، جذاب و شکیل نیز ارائه نمود.
از دیگر نکاتی که در طراحی لباس فرم مورد توجه می باشد، راحت بودن لباس برای افرادی است که در محل کار خود از آن استفاده می کنند. نوع پارچه و شیوه طراحی آن در راحتی لباس فرم تاثیر زیادی دارد، به همین دلیل در هنگام تولید این پوشاک از طرح های به روز و پارچه های با کیفیت موضوع استفاده می شود تا افراد در آن احساس راحتی داشته باشند و بتوانند وظایف خود را انجام دهند. 
رنگ، طراحی و نوع پارچه همه از مواردی هستند که در طراحی یونیفرم برای مکان های مختلف متفاوت هستند و به همین دلیل نمی توان از یک طرح یکسان برای همه موارد استفاده کرد. بهتر است طراح از قبل با ویژگی های خاص آن شغل و محیط کار مورد نظر آشنا شود تا بتواند لباس مناسب تری طراحی کند.

چرا باید لباس فرم بپوشیم؟
1-احساس برابری و رضایت
استفاده از لباس فرم در محیط کار باعث ایجاد احساس برابری می شود و کارمندان با رضایت بیشتری در کنار هم فعالیت خواهند کرد. در صورت نبود لباس فرم انتخاب لباس مناسب محیط کار به خصوص برای خانم ها می تواند دغدغه هایی ایجاد کند و علاوه بر این هزینه تهیه لباس مناسب محل کار نیز به عهده کارمند خواهدبود، از این توصیه می شود همه کارکنان یک محیط از لباس یکسان استفاده کنند. 

2-تبلیغ و اعتبار برند
استفاده از لباس فرم یکدست می تواند برای اعتبار و موفقیت برند هم مفید باشد. استفاده از لباس یکدست توسط کارکنان باعث می شود مشتری و مراجعه کننده بتواند به راحتی کارمندان را شناسایی کند و در وقتشان صرفه جویی شود، در محیط های خاص نیز اضطراب و استرس مراجع کمتر خواهد شد و احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.

3-راحت بودن در گرما و سرما
لباس نقش مهمی در احساس راحتی در هر مکان یا هر فصل دارد. معمولا انتخاب لباس فرمی که در هر فصل احساس راحتی به همراه بیاورد از طرف کارفرما مورد توجه می باشد. بازدهی خوب و بالای کارمندان در هر فصل بسیار مهم می باشد، تعریق و یا احساس سرما در فصول مختلف از ایرادات لباس فرم و در نتیجه باعث عدم حس آرامش و راحتی در کارمند خواهد شد و به جز پایین آمدن راندما کار به دلیل نبود تمرکز، ظاهر لباس فرم را نیز بد جلوه خواهد داد.

4-ایجاد حس تعلق 
داشتن یک مانتو اداری یا لباس کار جدید و یکسان با بقیه اعضای شرکت حس تعلق به آن مکان و متفاوت بودن برای کارمندان ایجاد می کند. ایجاد این حس تعلق قطعا بازدهی شرکت را چند برابر خواهد کرد.

5-رعایت مد
کارفرمایان و روسای ادارات با یونیفرم های اداری منطبق با مد روز دنیا نیروهای خود را در محیط کار و خارج از محیط اداری مورد توجه قرار می دهند و در نتیجه به روز بودن و شیک پوشی نیروها در اعتبار شرکت و همچنین حس مثبتی که در کارمندان ایجاد می شود در راندمان کار موثر خواهد بود.

نکات مهم در طراحی لباس فرم
1-برند و رنگ پارچه مانتو فرم اداری
ظاهر مرتب و زیبا داشتن در محل و ارتباط با مردم باعث می شود کارمندان از طرف افراد زیادی از صنوف مختلف مورد توجه قرار بگیرند. کارمندان معرف برند و شرکت خود هستند و مانند یک تبلیغ متحرک در شهر و در محل کار عمل می کنند که می تواند در ذهن افراد باقی بماند، این جلب توجه با انتخاب رنگ پارچه و مدل مناسب امکان پذیر خواهد بود.

2-مناسب و راحت بودن یونیفرم اداری
بهتر است کارفرمایان در زمان انتخاب یونیفرم اداری به ویژه مانتو اداری برای خانم ها، راحت ترین و البته مناسب ترین لباس را انتخاب نمایند. هر فرد شاغل حداقل ۷ ساعت مستمر هرشش روز هفته را در محل کار خود می گذارند، پس بهتر است لباسی مناسب اندام و اندازه کارمندان انتخاب کنند و فقط زیبایی و مد روز بودن را درنظر نگیرند. این کار ممکن است زمان شما را تا مدتی صرف کند ولی قطعا بازدهی خوبی در دراز مدت خواهد داشت. 

3-پارچه لباس فرم
کیفیت یک لباس اداری با پارچه اصل که مستقیما از شرکت یا کارخانه تولید کننده خارج شده با مانتوهایی که در خرده فروشی ها پیدا عرضه می شود قابل مقایسه نیست. پارچه های شرکتی با استاندارهای بالاتری تولید می شوند و کیفیت بهتری دارند. یک یونیفرم اداری خریداری باید مدت ها پاسخگوی نیاز کارمندان باشد و وقتی روزی ۷ الی ۸ ساعت آن را به تن دارند کیفیتش را از دست ندهد؛ به همین دلیل باید بر کیفیت پارچه بسیار حساسیت به خرج دهید. لباس فرم چروک که همیشه نیاز به اتو کردن داشته باشد و یا با هر بار بلند شدن از صندلی چروک شده باشد ظاهر خوشایندی نخواهد داشت.

4-رعایت سبک و مد
رعایت سبک و مد دو مورد از گزینه های مهم در جذابیت لباس هستند. لباسی که طبق سبک یا مد جدید و یا رنگ های مختلف مثل رنگ سال تولید شده باشد قطعا جذابیت بیشتری دارد. این امر کارآیی و بازدهی کارمندان را بالا می برد و  بسیاری از خیاطان و تولیدی هایی که به کار دوخت مانتو اداری مشغول هستند طرح های جدید و به روز را رعایت می کنند. البته استفاده از لباس فرم تنگ و چسبان یا مدل های غیرعادی در محیط کار مناسب نخواهد بود.
برای مشاغل دشوار و خطرناک داشتن یونیفرم با پیش بینی نکات ایمنی باعث می شود تا افراد در هنگام کار امنیت بیشتری داشته باشند و از خطرات احتمالی در امان بمانند.