7 مزیت پوشیدن لباس کتان | ارتباط با ادریس کویر 09131510463

شواهد به جا مانده از گذشته نشان می دهد که استفاده از الیاف کتان برای تولید پارچه قدمتی دیرینه دارد و اقوام مختلف از زمان های دور پارچه های کتان را برای تهیه تن پوش استفاده می کردند.

206

7 مزیت پوشیدن لباس کتان

تاریخچه پارچه ی کتان
شواهد به جا مانده از گذشته نشان می دهد که استفاده از الیاف کتان برای تولید پارچه قدمتی دیرینه دارد و اقوام مختلف از زمان های دور پارچه های کتان را برای تهیه تن پوش استفاده می کردند. اولین نمونه های الیاف کتان رنگ شده در غارهای ماقبل تاریخ و در کشور گرجستان کشف شده و مربوط به ۳۶ هزار سال قبل می باشد. 

نمونه های دیگری نیز در مناطق مسکونی اطراف دریاچه  سوئیس پیدا شده که قدمت آن به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در گذشته کشت گیاه کتان بسیار سخت بود و تهیه پارچه یکدست و زیبا از آن آسان نبود، به همین دلیل این گیاه بسیار گران قیمت بود و در مصر باستان و بین النهرین به عنوان کالایی لوکس تبادل می شد.

بیشتر بخوانید: چه رنگ هایی شما را لاغر تر نشان می دهد؟

ویژگی‌های پارچه‌ کتان
پارچه‌ کتان تمام ویژگی‌های پارچه‌های پنبه‌ای را دارد، با این تفاوت که زودتر خشک می‌شود و تمیز کردن آن آسان تر است. این پارچه بسیار خنک و انعطاف‌پذیر است و ضخامت  مختلفی دارد. پارچه کتان با توجه به نیاز، نازک و یا کلفت تولید می شود. سطح پارچه‌های کتانی بسیار درخشان و یکدست است و ظرافت و زیبایی خاصی بهره‌مند می باشد. پارچه‌های کتانی به خاطر بافت گیاهی که دارند بسیار آسان تمیز می‌شوند و لکه‌های ایجادشده بر روی آن‌ها خیلی راحت پاک می شود.

کاربردهای پارچه کتان چیست؟
یکی از مهم‌ترین کاربردهای پارچه‌ کتان، تولید انواع پوشاک زنانه و مردانه است. همچنین از پارچه‌ کتان در تولید اشیا و ابزارهای دکوراتیو استفاده می شود. تولید انواع کوسن‌ها، روکش‌های صندلی، پرده، ملافه و موارد این‌چنینی با پارچه‌ی کتان بسیار رایج و متداول است و طرافداران زیادی دارد. در کنار همه این‌ها، پارچه‌ کتان در تولید حوله، کیف، انواع دستمال و غیره نیز استفاده می‌شود و با خاطر بافت آبگیر و انعطاف‌پذیری که دارد، استفاده زیادی دارند.

پارچه کتان را چگونه بشوییم؟
یکی از بزرگ‌ترین مزایای پوشاک کتان، امکان شست‌وشوی آسان آن‌ است. این لباس‌ها بسیار مقاومند. کافی است برای شستشو، از شوینده‌ مناسب شود و با دست شسته شود. استفاده از ماشین لباسشویی توصیه نمی شود و بهتر است قبل از شستشو برچسب شستشوی لباس به دقت بررسی شود. همچنین در صورت امکان استفاده از شوینده های طبیعی باعث افزایش عمر لباس کتان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 10 نکته‌‌ کلیدی در انتخاب لباس مناسب برای زنان قد بلند

برای کتان تیره‌رنگ از آب گرم استفاده نکنید چون رنگ و کیفیت لباس از بین می رود. برای از بین بردن لکه بهتر است محلول لکه بر را فقط بر روی همان قسمتی که لکه وجود دارد بریزید.

پارچه کتان را چگونه اتو کنیم؟
لباس های کتان به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن زود چروک می شوند و خط و خطوط تای لباس، بر روی آن‌ها باقی می‌ماند. برای جلوگیری از چروک شدن لباسهای کتان بهتر است تا حد ممکن بدون تا کردن از چوب رختی آویزان کنید و تا حد امکان از اتو استفاده نکنید چون حرارت باعث از بین رفتن پارچه کتان خواهد شد ولی در صورت ضرورت از دمای پایین اتو استفاده کنید.
اگر چروک‌های ایجادشده بر روی لباس عمیق است پارچه‌ای نازک و مرطوب را روی لباس کتان پهن کنید و بعد لباس را اتو کنید. 

برای دیدن مدل های بیشتر به صفحه اینستاگرام ما سربزنید: آدرس ما edris.kavir@

پس از توضیحاتی درباره کتان و پارچه کتان می توانیم به مزیت های هفتگانه لباس های کتان بپردازیم:
1-لباس کتان با دوام و اقتصادی است
پارچه های کتان به عنوان قوی ترین الیاف طبیعی جهان که از پارچه های نخی و پنبه ای بسیار بادوام تر است شناخته می شود. استحکام الیاف به طور مستقیم بر استحکام پارچه ای که از آن تولید می شود موثر است. بنابراین لباس های کتان ماندگاری بسیار بالایی دارند و تا چند سال قابل استفاده هستند و نه تنها بعد از شست وشو حالت خود را از دست نمی دهند، بلکه به مرور زمان نرم تر می شوند. 

بیشتر بخوانید: 10 استایل دانشجویی دخترانه 

2-لباس کتان همیشه مد است
لباس های طبیعی و سازگار با محیط زیست و به ویژه سازگار با بدن انسان در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. کشت گیاه کتان نسبت به کشت پنبه پایدار تر است و این مزیت، لباس کتان را در گروه لباس های طبیعی قرار داده است. گیاهان کتان بسیار انعطاف پذیر هستند و می توانند حتی در خاک ضعیف نیز رشد کنند و به آب بسیار کمی نیاز دارند.
به علاوه تمام قسمت های گیاه کتان برای تهیه محصولات مختلف قابل استفاده است. از طرف دیگر پارچه های و محصولات تولید شده از کتان قابل بازیافت هستند و دیگر زباله ای به انبوه زباله های نساجی در حال رشد در سراسر جهان اضافه نمی شود. 

3-لباس کتان ضد حساسیت است
تعداد افرادی که دچار آلرژی و بیماری های پوستی هستند کم نیست و با استفاده از  بعضی از پارچه ها علائم آن ها را تحریک و تشدید می شود. می توان گفت علت اصلی چنین اتفاقی این است که اکثر پارچه ها رطوبت را در خود نگه می دارند و در نتیجه مکان مناسبی برای رشد باکتری ها و میکروب ها هستند و یا وجود مواد شیمیایی در تولید و بافت پارچه این حساسیت ها را تشدید می کند.
اما پارچه های کتان قابل تنفس هستند و امکان حرکت هوا در این لباس ها وجود دارد، رطوبت تعرق به سرعت از بین می رود. همچنین طبیعی بودن کتان امکان ایجاد حساسیت به مواد شیمیایی را به صفر می رساند.

4-مراقبت از لباس کتان آسان است
برای این که لباس کتان را مدت طولانی بدون از بین رفتن رنگ و بافت بتوانید نگهداری کنید و عمر طولانی داشته باشد مراقبت چندانی نیاز ندارد. اگر امکان شستشو با دست را ندارید با خیال راحت لباس های کتان را داخل ماشین لباسشویی بریزید و از آب سرد استفاده کنید.
از سفیدکننده ها استفاده نکنید و برای خشک کردن لباس های کتان هم هم می توانید از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید و یا این که آن ها را آویزان کنید تا به صورت طبیعی خشک شوند. لباس های نیاز چندانی به اتو کردن ندارند و چین و چروک لباسکتان یکی از خصیصه های اصلی و بخشی از زیبایی آن است.
اگر نسبت به چروک ها حساس هستید می توانید با دمای پایین اتو لباستان را اتو بزنید.

بیشتر بخوانید: چه مدل هایی برای خانم های لاغر اندام مناسب است؟

5-لباس کتان در تمام فصول قابل استفاده است
یکی از مزیت های بسیار ویژه لبا های کتان امکان استفاده در فصل سرما و گرماست. پارچه کتان سبک وزن و تنفسی هستند و رطوبت را بر بدن باقی نمی گذارند به همین دلیل برای استفاده در تابستان مناسبند. اما برای فصل بهار، پاییز و زمستان هم لباس های کتان را می توان استفاده کرد چون گرما را از بدن می گیرند و باعث احساس راحتی در فرد می شوند. سبکی لباس های کتان نیز بسیار مورد توجه مصرف کنندگان این نوع لباسهاست.

6-لباس کتان برای هر موقعیت مناسب است
این که لباس کتان را در  چه مراسمی به تن دارید تفاوتی ندارد، لباس های کتان برای تمام موقعیت ها مناسب هستند. برش های به کار رفته در لباس، رنگ و مواردی که می توانید با آن هماهنگ کنید باعث می شود بتوانید در هر موقعیتی از لباس کتان استفاده کنید چون می توانید لباس های کتان خود را از سادگی خارج کنید و متناسب با مراسم و موقعیت مورد نظر از آن استفاده نمایید.

7-لباس کتان راحت است
یکی از اصلی ترین مزیت های لباس های کتان راحتی آنهاست. علاوه بر همه مزیت های ذکر شده لباس های کتان برای هر موقعیتی مناسب هستند و امکان تنفس برای بدن را ایجاد می کنند. ضد تعریق بودن کتان به ویژه برای فصل تابستان بسیار مورد پسند است، همچنین طراحی لباس های کتان معمولا آزاد و گشاد است و به ویژه برای افراد با هر سایز، وزن و سنی مناسب می باشد و انتخاب را آسان می کند. پوشیدن لباس های کتان برای همه و در هر زمانی یک مزیت است.

آدرس ما : يزد، ميدان امام علی(ع) ، بلوار آيت..خامنه ای، فرعی3، توليدی ادريس کوير