انواع پارچه های گردبافی ☎️09131510463

بافت پارچه به دو صورت تخت باف و گردباف می باشد. پارچه های بافته شده با روش تخت باف دارای تار و پود هستند اما پارچه های بافته شده با روش گردباف معمولا فقط پود دارند، البته پارچه های گردباف تار و پودی هم وجود دارد.

522

انواع پارچه های گردبافی

پارچه گردباف چیست ؟
بافت پارچه به دو صورت تخت باف و گردباف می باشد. پارچه های بافته شده با روش تخت باف دارای تار و پود هستند اما پارچه های بافته شده با روش گردباف معمولا فقط پود دارند، البته پارچه های گردباف تار و پودی هم وجود دارد.
به دلیل ظاهر دستگاه بافت این پارچه که شکل گرد دارد و پارچه ها را به صورت گرد می بافد به این پارچه ها گرد باف گفته می شود. پارچه های گردباف به صورت پارچه های تریکو و کشباف در بازار موجودند.

پارچه تریکو چیست؟
تریکو همان پارچه گرد باف است. واژه تریکو ریشه انگلیسی دارد ولی در زبان ایرانیان به معنای ریسیدن یا بافتن نخ می باشد. پارچه های تریکو تنوع رنگی زیادی دارند و لطیف و انعطاف پذیر هستند و امکان چاپ روی آن ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: انواع پارچه کشباف

نخ های استفاده شده در پارچه گردباف
نخ‌های استفاده شده در پارچه گردباف هر کدام خاصیتی ویژه به پارچه می دهند. بعضی از این نوع نخ ها به این شرح است: نخ لاکرا، نخ ویسکوز، نخ پلی استر، نخ ملانژ، نخ اسپان، نخ فلامنت و غیره.

انواع پارچه گردباف
پارچه گردباف ملانژ
پارچه ملانژ در حقیقت مخلوطی از الیاف طبیعی و مصنوعی است و معمولا در پارچه های ارزان قیمت دسته بندی می شود، البته قیمت همه پارچه های ملانژ یکسان نیست و به میزان الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده شده در پارچه بستگی دارد، هر چقدر الیاف طبیعی بیشتری در بافت پارچه استفاده شده باشد از کیفیت، لطافت، ظاهر خوب و در نهایت قیمت بالایی برخوردار خواهد بود.
یک پارچه گردباف ملانژ با کیفیت خوب و قیمت مناسب ۶۰*۴۰ می باشد که ۶۰ درصد پنبه و ۴۰درصد الیاف مصنوعی مانند پلی استر ، اسپان و غیره در بافت آن استفاده شده است. پس اگر پارچه ملانژ به سمت خشک، براق و پلاستیکی بودن متمایل بود درصد استفاده از الیاف مصنوعی آن بیشتر است و شاید کاملا از الیاف مصنوعی در بافت آن استفاده شده باشد.
پارچه ملانژ معمولا در رنگ های طوسی با درجه هایی از روشن تا تیره مشخص می شوند اما می توان پارچه های ملانژ رنگی هم داشت، اما رنگی نا یکنواخت از الیاف خواهیم داشت.
موارد استفاده پارچه ملانژ :
از پارچه های ملانژ معمولا برای پوشاک ورزشی( sport) ، خانگی و راحتی ، گرمکن و سویی شرت ، شلوار اسلش استفاده می شود.
نخ ملانژ را مانند همه نخ ها می توان به صورت های گوناگونی بافت تا پارچه ای با ضخامت و طرح های متنوعی بدست آید:
یکرو: مناسب تاپ و تیشرت، شلوار خانگی و راحتی نازک و …
دورو: مناسب تیشرت و بلوز نسبتا ضخیم، شلوار ورزشی، شلوار راحتی و ….
دورس: ضخیم و پشت کرک دار مناسب گرمکن ، سویی شرت ، شلوار اسلش و ….
فانریپ: به صورت بافت کبریتی مناسب لباس ورزشی ، تی شرت و پیراهن و ….

بیشتر بخوانید: کدام رنگ‌ها و طرح‌ها چاق‌ترتان می‌کنند؟

ملانژ در انواع زیر در بازار وجود دارد:
پارچه ویسکوز ملانژ
پارچه ویسکوز ملانژ با لاکرا
پارچه اسپان ملانژ
پارچه اسپان ملانژ با لاکرا
پارچه ملانژ پشت ترویرا
پارچه ملانژ کجراه

پارچه گردباف پنبه ای
این پارچه از ترکیب نخ و پنبه با سایر نخ ها تولید می شود که باعث تنوع در تولید جنس های مختلف پارچه مانند پارچه یکرو پنبه، پارچه دورو پنبه، پارچه جودون پنبه، پارچه پنبه لاکرا و از این قبیل می شود.

پارچه یکرو پنبه
پارچه یکرو پنبه از الیاف و نخ پنبه با دستگاه های گردباف یکرو سیلندر تولید می شود و هیچ نخ دیگر با آن ترکیب نمی شود.
استفاده از این پارچه در تابستان به دلیل امکان عبور هوا بسیار مناسب است. در فصل زمستان نیز حالت عایق حرارتی ایجاد شده و باعث ایجاد گرما می شود.

پارچه دورو پنبه
این محصول مانند پارچه یکرو پنبه از نخ پنبه در بافت آن استفاده می شود و با دستگاه های گردباف دورو تولید می شود به همین دلیل به این محصول دورو پنبه می گویند که از پارچه یکرو پبنه ضخیم تر است و بیشتر برای زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه جودون پنبه
این پارچه از نخهای پنبه در بافته می شود و ۱۰۰% آن از پنبه است و بافت آن حالت لوزی های برجسته و فرو رفته دارد. این بافت با دستگاه گردباف دورو بافته می شود.
این محصول حالت سوزنی دارد و برای استفاده در فصول گرم مناسب است.

بیشتر بخوانید: ست اسپرت مردانه

پارچه جودون پلی استر پنبه
پارچه جودون پلی استر پنبه، از دو نخ پلی استر و پنبه تولید می شود و از پارچه جودون پنبه ارزانتر است، اما به خنکی جودون پنبه نیست و به حالت لوزی برجسته و فرو رفته بافته می شود و برای تی شرت مردانه مورد استفاده می شود.

ادریس کویر یزد با سابقه و تجربه درخشان آماده دریافت سفارش تولید انواع پارچه های کشبافی در یزد می باشد. تلفن ثبت سفارش: 0913510463

پارچه گردباف ویسکوز
برای تهیه ویسکوز از کلیه محصولات طبیعی که دارای سلولز کافی باشند مانند تفاله نیشکر، خمیر کاغذ، لینتر (الیاف کوتاه پنبه جا مانده روی تخم پنبه) و مواد گیاهی دیگر که سلولز بالایی داشته باشند استفاده می‌شود. اگر این الیاف با پنبه و پشم ترکیب شود برای تولید پارچه‌های لباس زیر، تریکو، شلوار و ملحفه استفاده می‌شود و با ترکیب الیاف ویسکوز با پلی استر پارچه‌های مناسب برای رومیزی، موکت و پارچه پانسمان و کالای بهداشتی تولید خواهد شد.
پارچه یا الیاف ویسکوز جذب رطوبت بالایی دارد و خیس شدن پارچه های این مدل الیاف سبب ضعیف تر شدن و کوتاه کردن عمرشان می شود. به نسبت مدل های طبیعی، خاصیت ارتجاعی کمی دارد و همین پایین بودن کشسان یا ارتجاع باعث چروک شدن آن خواهد شد. 
نسبت به پارچه های پنبه ای ظاهر درخشان و براقی دارند، زیرا پارچه های پنبه ای کدر تر هستند، اما اگر پارچه ویسکوز را داخل آب جوش بیندازید این برق از بین خواهد رفت و به مرور زمان کدر می شود.
ویسکوز خاصیت تنفس بسیار بالایی دارد و جزو پارچه‌ها و الیاف خنک حساب می شود، الیاف ویسکوز در برابر حرارت کاملا مقاوم هستند و تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد زرد نمی‌شود اما مانند الیاف طبیعی در برابر نور خورشید در طولانی مدت آسیب می‌بینند.
برای تشخیص الیاف ویسکوز می توانید از شعله آتش استفاده کنید، این الیاف در برابر آتش ذوب نمی‌شود و در تماس با آتش بدون ذوب شدن با بوی ضعیفی شبیه کاغذ می‌سوزد و کمی خاکستر نرم باقی می‌گذارد.

صفحه اینستاگرام ما: آدرس ما edris.kavir@

پارچه گردباف پلی استر
این پارچه از الیافی متفاوت برای تولید پارچه پلی استر پنبه، پارچه پلی استر ویسکوز و پارچه پلی استر ملانژ بافته می شود. پلی استر استحکام فو‌ق العاده بالایی در برابر مواد شیمیایی، کشش، چین و چروک، ساییدگی یا فرسایش و انبساط و انقباض دارد. الیاف پلی استر قدرت رنگ پذیری بالایی دارد که باعث شده این نوع پارچه تنوع رنگ بسیار زیادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ست اسپرت دخترانه 

این پارچه ضد آب است و به هیچ وجه آب به درون تار و پود این پارچه نفوذ نمی‌کند و می‌توان به عنوان یک پارچه عایق رطوبت از آن برای الیاف دیگر استفاده کرد. پارچه پلی استر دارای خاصیت ابریشمی و لغزنده ای است، این پارچه خالص به رنگ روشن است و به راحتی قابل شناسایی است.
در هنگام شستشو با استفاده از یک نرم کننده از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری کنید و اگر لباس‌های پلی استر را در دمای پایین خشک کنید، لباس دوام بیشتری خواهد داشت.
پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است و قابلیت تنفس را ندارند و برخی افراد نسبت به آن واکنش آلرژی دارند. پلی استر امکان اشتعال پذیری بالایی دارد و چون جزو الیاف نفتی است و مواد نفتی جزو منابع بازگشت ناپذیر در طبیعت هستند، مشکل بازگشت ناپذیری به چرخه طبیعت یکی دیگر از معایب این پارچه می باشد.
پلی استر را می‌توان در صنعت مد و لباس برای ساخت انواع منسوجات، کاپشن، لباس ورزشی، انواع کت بارانی، لوازم خواب مانند ملحفه، پتو، کیسه خواب و وسایل تزیینی و دکوراتیو مانند چمدان، کیف، لوازم منزل و ساخت انواع کمربند ایمنی، عایق و از این قبیل استفاده کرد. تمام پارچه‌های پلی استر از نظر کیفیت و خصوصیات مربوطه یکسان نیستند، پس با توجه به نیاز خود کیفیت پارچه را تعیین کنید.

پارچه گردباف اسپان
اسپان پارچه ای قدیمی و اصیل در صنعت نساجی می باشد، قیمت بسیار مناسبی دارد و یکی از مصارف عمده پارچه اسپان در صنعت چاپ بر روی تیشرت است که ماندگاری بالایی دارد.
مواد تشکیل دهنده پارچه اسپان، پنبه، پلی پروپیلن و پلی استر است، از جمله ویژگی های این پارچه آنتی باکتریال بودن و لطافت آن است. اما این پارچه پرز گیر است، انواع مختلفی دارد که در رنگ و حجم متفاوتند. 
تولید اسپان با هزینه کم در زمان کوتاه صورت می گیرد. از جمله کاربردهای پارچه اسپان تولید لوازم پزشکی مانند کلاه و ماسک، لباس اتاق عمل، زیرانداز بیمار و .... مصارف کشاورزی مانند دامداری، آبیاری، بسته بندی کود و ...بسته بندی مواد غذایی، حبوبات و غیره، تولید کالای خواب و روکش مبل، صنعت راه سازی و بسیاری موارد مختلف دیگر را نام برد. برخی این پارچه را پارچه  یکبار مصرف هم نامیده اند. 

ادریس کویر یزد با سابقه و تجربه درخشان آماده دریافت سفارش تولید انواع پارچه های کشبافی در یزد می باشد. تلفن ثبت سفارش: 0913510463

پارچه گردباف جودون
جودون نام یک نوع بافت است. که بوسیله ماشین های گردبافی تولید می شود. در بافت پارچه های جودون از نخ های متنوعی مثل نخ پنبه، لاکرا و پلی استر استفاده می شود که به ترتیب به جودون پنبه، جودون لاکرا و جودون پلی استر شناخته شده اند و هر کدام کاربرد و خواص متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: 20 ترکیب رنگ پاییزی جذاب برای آقایان

پارچه هایی که بوسیله ماشین گردبافی تولید می شوند اغلب بافت ساده ای دارند اما پارچه های جودون با بافت طرح لوزی شکل کاملا با دیگر پارچه ها متفاوت است. پارچه جودون با نخ پنبه یا ترکیب شدن نخ های طبیعی و مصنوعی بافته می شود و تیشرت های سه دکمه ای با این پارچه تولید می شود.
پارچه جودون پرفروش ترین پارچه در بین انواع پارچه های تریکو یا همان گرد باف است و با اکثر نخ ها بافته می شود. این پارچه بافتی لوزی یا سوزنی شکل دارد.
پارچه جودون کیفی به مواد PVC آغشته شده و از پرمصرف ترین پارچه ها به شمار می آید. مصارف جودون در کیف و کوله، چمدان، جامدادی، صندلی های تاشو، کاور کفش مساجد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
پارچه جودون در ضخامت ها و گرماژهای مختلف تولید می شود و از پارچه  یکروی پنبه ضخیم تر است. از جودون برای تهیه و تولید انواع تیشرت استفاده می شود. 

جودون پنبه
بیشترین استفاده در بافت پارچه های جودون نخ پنبه است. از معروفترین و پرکاربرد ترین نخ پنبه ،نخ پنبه ی شانه و نخ پنبه اوپن می باشد. نخ شانه نسبت به نخ اوپن دارای کیفیت بالاتری است. بافت این پارچه سبب گردش بیشتر هوا شده و برای استفاده در چهارفصل مناسب است.

جودون لاکرا
پارچه های جودون مدل کشی به دلیل وجود لاکرا است و از دو الیاف نخ لاکرا و جودون تولید می شود، قیمت این پارچه بالاتر از بقیه ی مدل های جودون می باشد.

جودون پلی استر
اغلب پارچه های جودون پلی استر با سفارش مشتری بافته و تولید می شود و اکثرا پارچه جودون با ترکیب نخ پنبه و لاکرا بافته و بافته می شود. استفاده کردن از الیاف مصنوعی مانند پلی استر همراه با پنبه باعث افزایش و دوام و نرمی پارچه می شود.

پارچه گردباف لاکرا
این پارچه جزو پارچه های تریکو کشی است و انواع مختلفی دارد:
پارچه پنبه لاکرا
پارچه ویسکوز لاکرا
پارچه پلی استر لاکرا
پارچه اسپان لاکرا
پارچه ملانژ لاکرا
پارچه جودون لاکرا
اسپاندکس (spandex) یا نخ لاکرا (lycra) از الیاف مصنوعی است و خواص کششی بسیار عالی دارد. لاکرا برخی اوقات با نام کش هم شناخته می شود. در کارخانجات تولید جوراب و لباس ورزشی همواره نخ لاکرا یکی از اصلی ترین و پرمصرف ترین انواع نخ بوده است. پارچه لاکرا یکی از پارچه های لوکس و گران قیمت می باشد.
این پارچه که جزو پارچه های نیمه براق است و در شکل ها و رنگ های مختلف تولید می شود و در گروه پارچه های کت و شلوار های مجلسی مورد طبقه بندی می شود.

بیشتر بخوانید: 7 مزیت پوشیدن لباس کتان

لباسی که با این پارچه دوخته شود بسیار زیباست و روی تن می نشیند. این پارچه برای دوخت انواع ساپورت بسیار مناسب است و در تولید لباس های گوناگون زنانه کاربردهای فراوانی دارد. حتی اگر این نوع پارچه با آب بسیار داغ شسته و آویزان شود، پس از خشک شدن هیچ تغییری در اندازه و سایز و بافت آن به وجود نخواهد آمد. 
از لاکرا در نولید انواع لباس و پوشاک های ورزشی مثل کمربند، لباس کشتی گیران، دستکش های مختلف، انواع جوراب ها، ساق پوش ها، باندهای کشی که مخصوص ارتوپدی هستند، لباس های مخصوص قایقرانی، شلوارهای جین چسبنده، شلوار مخصوص اسکی، زیر شلواری های گوناگون، مایوهای مناسب جهت حمام کردن، شلوارهای تنگ و بسیاری لباس های دیگر استفاده می شود.

آدرس ما : يزد، ميدان امام علي(ع) ، بلوار آيت الله خامنه اي، فرعي3، توليدي ادريس کوير