انواع نخ پنبه رینگ 09131510463💥

الیاف رشته های نازک و بلندی هستند که از استحکام و انعطاف پذیری کافی برای تولید نخ و پارچه برخوردار باشند.

171

انواع نخ پنبه رینگ

الیاف (Fiber)
الیاف رشته های نازک و بلندی هستند که از استحکام و انعطاف پذیری کافی برای تولید نخ و پارچه برخوردار باشند. الیاف از مواد پلیمری (مولکولهای بسیار بزرگی) تشکیل می‌شوند که از به هم پیوستن مولکول های کوچكتری به نام منومر ساخته می شوند. مواد پلیمري مناسب الیاف به صورت طبیعي وجود دارد، ولي به صورت مصنوعي نیز تولید می شوند.

بیشتر بخوانید: پارچه تریکو پاییزه 

به عنوان مثال سلولز یك پلیمر طبیعي و پلي استر یك پلیمر مصنوعي است. یکي از خصوصیات مهم الیاف، طول می‌باشد. طول الیاف در انتخاب نوع ریسندگی اهمیت ویژه‌ای دارد، به همین دلیل الیاف را براساس طولشان به دو دسته تقسیم بندی می‌کنند:

الیاف منقطع (Staple Fiber): 
الیافی مانند پنبه و پشم که به صورت رشته‌های کوتاه و تکه تکه هستند را الیاف منقطع می‌گویند. طول الیاف طبیعی به یك اندازه نیست. 

الیاف یکسره (Continues Fiber): 
الیافی که طولشان زیاد است و گاه به صدها متر می‌رسد را الیاف یکسره یا فیلامنتی (Filament) می‌گویند. تنها لیف طبیعی یکسره ابریشم (Silk) است. الیاف مصنوعی به صورت فیلامنت تولید می‌شوند و با بریدن و کوتاه کردن به طول دلخواه تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش شستشوی لباس های پنبه ای

طبقه بندي كلي الیاف
الیاف طبیعی (Natural Fiber)
الیاف گیاهی:
الیاف دانه‌ایی، الیافی هستندکه بر روی دانه گیاه می‌روید مانند الیاف پنبه
الیاف ساقه‌ای، این الیاف از ساقه گیاهان به دست می‌آید مانند الیاف کتان، کنف و چتایی
الیاف برگی، این الیاف از برگ گیاهان تهیه مي شود مانند الیاف سیسال و مانیلا
الیاف میوه‌ای، که این الیاف از میوه بعضی گیاهان استخراج می‌شود. مانند الیاف نارگیل
الیاف پنبه (Cotton Fiber)
الیاف کتان
الیاف چتایی
الیاف رامی
الیاف کنف
الیاف سیسال
الیاف پشم (Wool Fiber)
الیاف ابریشم (Silk Fiber)
الیاف معدنی

الیاف بشرساخت (Manmade Fiber)
روش ذوب ریسی
روش خشك ریسی
روش تر ریسی

الیاف بازیافته (Regenerated Fiber)
الیاف ویسکوز ریون
الیاف پلي نوزيک
الیاف کوپر آمونیم
الیاف استات
الیاف کازئین
الیاف شیشه

الیاف مصنوعی (Synthetic Fiber)
الیاف پلی استر
الیاف نایلون
الیاف اکریلیک

بیشتر بخوانید: انواع پارچه های گردبافی 

نخ (Yarn)
نخ رشته باریک و بلندی است که از کنار هم قرار گرفتن و تاباندن الیاف به یکدیگر با روش‌های مختلف ریسندگی (Spinning) تولید می شود.
کاربردهای مختلف نخ عبارتند از: 
بافت پارچه
دوخت
 گل دوزی
تهیه طناب
 بافت فرش، گلیم و موکت

روش های ریسندگی
ریسندگی عبارت است از عملیاتی که برای تولید نخ انجام می‌شود. ریسندگی به روش‌های مختلفی صورت می گیرد که عبارت اند از:

ریسندگی الیاف منقطع
در این روش، دسته ای از الیاف را به صورت موازی کنار یکدیگر قرار می‌دهند و با ایجاد چرخش، این دسته الیاف به دور یکدیگر تابیده می‌شوند. تابیدن الیاف به یکدیگر موجب چسبندگی و اتصال بین الیاف و استحکام بخشی به نخ می‌شود و در آخر نخ تولید می شود و به دور بسته مناسب (دوک) پیچیده می‌شود.

ریسندگی نخ‌های یکسره
ماده اولیه الیاف مصنوعی، مواد شیمیایی هستند که به صورت دانه‌های پلیمری جامد (Chips) تولید می‌شوند. برای این که پلیمرها قابلیت ریسیدن پیدا کنند باید به صورت مایع درآیند و به این منظور، پلیمرهایی که قابلیت ذوب شدن دارند در اثر حرارت، نرم و ذوب می‌شوند و به شکل مایع در می‌آیند. پلیمرهایی که قابلیت ذوب شدن ندارند، با حل کردن در یک حلال مناسب، به محلول مناسبی جهت ریسندگی تبدیل می‌شوند. تولید الیاف و نخ‌های بشر ساخت به سه روش ذوب ریسی، خشک ریسی و تر ریسی صورت می‌گیرد.

پنبه
یکی از مهم ترین الیاف گیاهی، الیاف پنبه است و در ایران در استان‌های خراسان، کرمان، فارس و مرکزی کشت می‌شوند. پنبه در مناطق گرم و مرطوب کشت می‌شود و به صورت بوته می‌روید. این الیاف پس از جمع آوری از مزرعه به کارخانه پنبه پاک کنی منتقل می‌شوند و الیاف از روی پنبه دانه جدا می‌شود. برای انتقال تا محل کارخانه ریسندگي ، الیاف پنبه را با فشرده کردن و کم حجم کردن بسته بندی می‌کنند. این بسته را عدل (Bale) پنبه می نامند.

بیشتر بخوانید: انواع پارچه کشباف

سطح جانبی الیاف پنبه پیچ و تاب دارد و سطح مقطع آن شبیه دانه لوبیا است. در وسط الیاف پنبه کانال خالی وجود دارد که در هنگام رشد مواد مغذی و آب را به الیاف می‌رساند. این کانال لومن نام دارد. طول الیاف پنبه از 6 تا حدود 52 میلی‌متر متغیر هستند. هر چقدر طول الیاف بلندتر باشد پنبه مرغوب‌تر است. بهترین پنبه مربوط به کشور ایسلند است و طول این الیاف بین 38 تا 52 میلی متر می باشد. هر چه قدر الیاف نازک‌تر باشد ظریف‌تر است و الیاف ظریف‌تر پنبه، با ارزش تر هستند، چون از الیاف ظریف‌تر، نخ و پارچه مرغوب‌تری تولید می‌شود. 
رنگ الیاف پنبه از قهوه‌ای روشن تا سفید متغیر است، الیاف پنبه هر چه سفیدتر باشد مرغوب‌تر است. الیاف پنبه جذب رطوبت بسیار بالایی دارند و در نتیجه عرق بدن را به خوبی جذب می‌کنند و به خاطر جذب رطوبت بالا، در هوای گرم از بقیه لباس‌ها خنک تر هستند، براي پوست انسان حساسیت ایجاد نمی‌کنند، استحکام بالایی دارند و در هنگام خیس شدن استحکام شان افزایش می‌یابد. الیاف پنبه خیلی زود چروک می‌شوند بنابراین برای لباس‌های رسمی چندان مناسب نیست.
لیف پنبه در مقابل مواد قلیایی مقاومت خوبی دارد به طوری که می تواند در مقابل سود سوزآور 30 درصد نیز مقاومت کند، اما در مقابل اسیدهای رقیق مقاومت کمی دارد. پنبه در مقابل مواد سفیدکننده مانند هیپوکلریت سدیم و آب اکسیژنه مقاومت خوبی دارد، به همین دلیل برای سفیدکردن الیاف پنبه از این مواد استفاده می‌شود. الیاف پنبه در مقابل نور خورشید مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌‎دهد و حتی در مقابل حرارت 120 درجه مقاوم است. کیفیت الیاف پنبه به عواملی مانند آب و هوا، خاک، نوع بذر و نژاد الیاف پنبه و انتخاب زمان درست برداشت بستگی دارد. الیاف نارس؛ ضعیف‌ترند و اغلب به صورت ضایعات از خط تولید خارج می شود.
لباسهایی که از این الیاف تهیه می‌ شوند بسیار سبک است و فصول گرم سال مورد استفاده فراوان دارد. پارچه‌ های نخی و پارچه متقال کنفی همان جنس نخ پنبه است.
پنبه مصرف‌ترین لیف در دنیاست. الیاف پنبه به صورت خالص و یا مخلوط با دیگر الیاف استفاده می‌شود. پوشاک بزرگسالان، پوشاک کودکان، لباس زیر و لباس‌هایی که با بدن تماس دارد، انواع حوله‌ها، انواع ملحفه و روکش لحاف و تشك، انواع طناب‌های ضخیم، نخ براي دوخت لباس، زیلو، پوشك بچه و انواع باند استریل‌ها و پارچه پانسمان زخم، از محصولات پنبه‌ای هستند.

صفحه اینستاگرام ما: آدرس ما edris.kavir@

نخ پنبه
باید این‌ موضوع را بدانید که از نخ پنبه علاوه ‌بر تولید پارچه و لباس می ‌توان در تولید انواع قالی و گلیم و زیلو و غیره استفاده کرد الیاف پنبه ‌ای معمولا از سلولز تشکیل می‌ شوند و در اکثر موارد ماده تولیدی انواع پارچه و فرش هستند.
الیاف نخ پنبه از نظر طول به پنج دسته تقسیم‌ بندی می‌ شوند که علاوه‌ بر طول در قطر نیز می ‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند:
الیاف کوتاه
الیاف متوسط
الیاف بلند متوسط
الیاف بلند
الیاف بسیار بلند 
الیافی که ظریف هستند از وزن کمتری نیز برخوردارند، بنابراین میزان ظرافت با وزن الیاف رابطه تنگاتنگی دارد، از نظر ظرافت نیز می‌ توان آنها را دسته‌ بندی کرد 
تارهای ظریف وزنی بین 9 هزارم گرم دارند 
تارهای خیلی ظریف وزنی برابر با 3 هزارم گرم 
تارهای متوسط نیز وزنی بین 4 تا 5 هزارم گرم دارند 
برخی از تارهای نخ پنبه که به آنها تاره خشن  گفته می شود وزنی بین 9 تا 10 هزارم گرم دارد
تارهای خیلی خشن نیز وجود دارند که وزن آنها می‌ تواند از 6 هزارم گرم شروع ‌شده و تا حد زیادی بالا برود 
اگر الیاف پنبه پارچه ملحفه یکبار مصرف زیر ذره‌ بین قرار گیرد شکلی شبیه به قلوه دارند این الیاف حالت مجعد دارند و می ‌توانند در دمای بالاتر از 180 درجه سانتی‌ گراد زرد شده و سپس بسوزد.

بیشتر بخوانید: کدام رنگ‌ها و طرح‌ها چاق‌ترتان می‌کنند؟

برای تشخیص الیاف پنبه طبیعی از مصنوعی قرار دادن آن در مقابل آتش است که به‌ سرعت آتش‌ گرفته و می ‌سوزد و بعد از این‌ که خاموش شد از آن دود تیره‌ رنگی خارج‌ شده و بویی شبیه بوی کاغذ سوخته از آن ساطع می ‌شود و خاکستر نرمی تولید می‌ کند، اما نخ پنبه مصنوعی این نوع ویژگی فیزیکی را ندارد.
برای تشخیص شیمیایی از طبیعی بودن الیاف پنبه پارچه فاستونی اعلاء، کافی است مقداری اسید سولفوریک را روی الیاف پنبه بریزیم و به مدت 20 دقیقه آن را بجوشانیم، اگر الیاف حالت طبیعی داشته باشد، به‌ صورت رشته در آمده و حالت اولیه خود را از دست می‌ دهد، همچنین در اثر جوشش زیاد در آب حل می شود.

سیستم ریسندگی رینگ
سیستم ریسندگی رینگ از قدیمی ترین سیستم ریسندگی در دنیا است. ورودی در این سیستم نیمچه نخ تولید شده از ماشین فلایر است، این ماشین فتیله های تولید شده از ماشین شانه را گرفته و جهت استفاده در ماشین رینگ به نیمچه نخ تبدیل می کند. نحوه تولید نخ در این سیستم  بر اساس کاهش وزن نیمچه نخ بر اثر کشش اعمالی است.
از دلایل محوبیت این سیستم در دنیا می توان به تولید نخ با ظرافت بالا  و تولید نخ های ظریف و با کیفیت با خواص استحکامی بالا  اشاره نمود. در این سیستم تاب بصورت یکنواخت در مقطع طولی و عرضی نخ توزیع می شود، نخ رینگ در عین حال که ظریف و دارای سختی کم است، بسیار مسحکم و دارای تناسیتی بالاست.
سیستم ریسندگی رینگ مناسب برای ریسندگی پنبه، کتان، پشم و یا ترکیبی از این الیاف با الیاف مصنوعی می باشد. این سیستم بصورت ادامه دار است. این سیستم به دلیل پایین بودن سرعت دستگاه و نیاز به انجام عملیات های اضافی مانند فلایر نخ تولید شده، گران است.

قسمت های اصلی ماشین رینگ :
قسمت تغذیه
در قسمت تغذیه بوبین های نیمچه نخ در بالای دستگاه رینگ بر روی ریل قرار دارند و با دوران به سیستم تغذیه می شوند.

قسمت کشش
مهمترین قسمت در ماشین رینگ، قسمت کشش است. در این قسمت کاهش یا تقلیل وزن ایجاد می شود، در این مرحله نیمچه نخ از وزنش کاسته می شود و مقدمات تولید نخ را آماده می کند. کشش بر اثر اختلاف سرعت خطی دو جفت غلتک انجام می گیرد، به این صورت که سرعت خطی جفت غلتک جلویی از سرعت خطی جفت غلتک عقبی بیشتر است.
و این اختلاف سرعت منجر به باریک و باریک تر شدن نیمچه نخ جهت رسیدن به نخ نهایی مورد نظر خواهد شد. لازم به ذکر است که در این قسمت فشار نیز به غلتک ها وارد می شود، نحوه اعمال فشار طی گذشت زمان تغییر نموده است. میزان و نحوه اعمال کشش و فشار در این قسمت قابل تنظیم است.

بیشتر بخوانید: ست اسپرت مردانه

قسمت تولید
بعد از گذشت از ناحیه کشش و عبور از راهنما به وسیله حرکت دورانی، دوک که حرکت خود را از محرک دوک می گیرد به نخ تاب اعمال می شود و نخ بعد از گرفتن تاب لازم به دور ماسوره پیچیده می شود. بعد از پرشدن ماسوره، عملیات دافینگ انجام می گیرد، به این معنی که ماسوره تکمیل شده با ماسوره خالی عوض می شود.

مزایای نخ رینگ:
تولید نخ با ظرافت بالا
تولید نخ با استحکام بالا
قابلیت تولید نخ از الیاف متنوع
تنوع در ظرافت نخ تولیدی
منعطف بودن سیستم ریسندگی
قابلیت تولید نخ با یکنواختی تاب بالا

بیشتر بخوانید: ست اسپرت دخترانه

معایب نخ رینگ:
سرعت و راندمان کم
تولید گرما
هزینه بالای تولید
مصرف بالای انرژی
لرزش زیاد دوک و آلودگی صوتی
سوختن شیطانک

آدرس ما : يزد، ميدان امام علي(ع) ، بلوار آيت الله خامنه اي، فرعي3، توليدي ادريس کوير