تفاوت نخ پنبه شانه شده و کارد - ادریس کویر 🔷 09131510463

پنبه از الیاف پوشانندهٔ دانهٔ گیاه پنبه به دست می آید و از الیافی نرم و پفدار تشکیل شده که درون کپسولی به دور تخمهای گیاه پنبه می روید.

181

تفاوت نخ پنبه شانه شده و کارد

پنبه از الیاف پوشانندهٔ دانهٔ گیاه پنبه به دست می آید و از الیافی نرم و پفدار تشکیل شده که درون کپسولی به دور تخمهای گیاه پنبه می روید. این الیاف از سلولز تشکیل شده اند و به دلیل ویژگی پوشانندگی، تخمهای گیاه را با خود به مناطق دور می برند و باعث تکثیر گیاه می شوند. این طلای سفید مبادلات وسیع تجاری را به شکل گسترده در سرتاسر جهان صورت داده است. 

مصارف نخ پنبه
نخ پنبه مصارف زیادی دارد، یکی از این مصارف آن در تولید فرش و در نخ چله و پود فرش می باشد. الیاف پنبه خصوصیات زیادی از جمله خواص شیمیایی و فیزیکی دارد و از استحکام زیادی برخوردار است. الیاف پنبه توسط تابیدندر اندازه های استاندارد استحکام می یابد.

بیشتر بخوانید: پارچه دورس گلکسی 

الیاف پنبه در برابر حرارت و مواد قلیایی مقاومت و پایداری خوبی دارد و اسیدهای غلیظ و قوی باعث تجزیه الیاف پنبه می شوند. حشراتی مانند بید روی آن بی تاثیر است. از عوامل کیفی پنبه طول، ظرافت و رنگ آن است. نخ پنبه دارای طول و قطرهای متفاوتی است، ولی به طور معمولی بین7/5/1سانتیمتر طول و بین 15/7 میکرون قطر دارندهرچه طول الیاف بلندتر و بیشتر باشد و قطر آن نازک تر باشد الیاف پنبه بهتر و مرغوب تری خواهد بود.
طول الیاف معمولا به پنج قسمت تقسیم خواهد شد:
الیاف کوتاه
الیاف متوسط
الیاف بلند متوسط
الیاف بلند
الیاف بسیار بلند

صفحه اینستاگرام ما: آدرس ما edris.kavir@

قطرالیاف: الیاف ظریف وزن کمتری دارد پس ظرافت با وزن الیاف رابطه مستقیمی دارد.
تار ظریف: تاری که وزن ان بین 3/3/9هزارم گرم است.
تار خیلی ظریف: تاری که وزن ان کمتر از سه هزارم گرم است.
تار متوسط: تاری که وزن ان بین۹ /۴/۴ هزارم گرم است.
تار خشن: تاری که وزن ان بین 5/5/9۵ هزارم گرم است.
تار خیلی خشن: تاری که وزن ان از ۶هزارم گرم بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: پارچه دورس پنبه

آشنایی با انواع ریسندگی
هدف انواع ریسندگی تولید نخ، در کنار هم قرار دادن الیاف به کمک تاب می باشد. برای دستیابی به این هدف، باید در طی مراحلی عملیاتی بر روی الیاف انجام گیرد تا به وضعیت مناسب برای تولید نخ برسند. ب برای انجام این عملیات هر نوع ریسندگی نیاز به ماشین آلات با وسایل مختلف می باشد.
نوع ریسندگی یا ماشین ریسندگی که در انتهای زنجیر عملیاتی قرار دارد، مشخص می کند در هر مرحله چه محصول میانی باید برای ریسندگی تغذیه شود. چهار نوع ریسندگی شناخته شده جهت تولید نخ از الیاف غیر ممتد وجود دارد. مهمترین مشخصات الیاف که در انتخاب نوع ریسندگی تاثیر دارند عبارتند از :
طول الیاف
قطر الیاف
مقدار فر و موج الیاف

ریسندگی نخ کارد شده
بعد از آنکه توده الیاف از هم باز، تمیز و در صورت لزوم در مرحله اول مخلوط شدند بر روی ماشین کارد به حالت الیاف جدا از هم در می آید و در کنار هم جمع می شوند تا فتیله کارد را تشکیل دهند. در مرحله بعدی تعدادی از فتیله های کارد به واحد کشش دهنده یک ماشین چند لاکنی تغذیه می شوند.
کشش باعث کم شدن جرم الیاف در طول هر فتیله می شود. پس از آن فتیله هایی که وزنشان کم شده باهم جمع می شوند تا فتیله چندلا بدست آید. در مقایسه با فتیله کارد، الیاف داخل فتیله چندلا، بهتر در امتداد محور طولی فتیله قرار گرفته اند و نسبت بهم موازی تر هستند.

بیشتر بخوانید: انواع نخ پنبه رینگ

ریسندگی نخ شانه شده
در ریسندگی پنبه ایی، خارج کردن الیاف کوتاه از فتیله چندلا در طی یک مرحله بیشتر توسط ماشین شانه انجام می گیرد . شانه کردن مزایای ذکر شده را دارا خواهد بود:
مقدار مشخصی از الیاف بعنوان ضایعات شانه خارج می شود . این عمل در مورد پنبه بسیار قابل ملاحظه است، چون پنبه بعنوان یک لیف طبیعی دارای طول های متفاوتی است. 
ضایعات شانه 20 تا 30 درصد از وزن اصلی الیاف تغذیه شده به ماشین شانه را می تواند شامل می شود. به این ترتیب مقدار الیاف بلند درمحصول ماشین شانه افزایش می یابد. با در نظر گرفتن حد ریسندگی، ظریفترین نخی که می تواند ریسیده شود، هرچه طول الیاف بلند تر باشد نخ ظریف تری را می توان تولید نمود و هرچه طول الیاف کوتاهتر باشد حد ریسندگی پایین تر قرار می گیرد. بر این اساس از فتیله های شانه شده نخ ظریفتری را می توان تهیه نکرد.
الیاف در اثر شانه شدن تمیز تر می شوند. نخ های شانه شده در مقایسه با نخ های کارد شده، زیر دست نرم تری دارند. این خاصیت نخ ها، به پارچه تولید شده نیز منتقل می شود. اگر در یک منسوج نهایی از نخ های شانه شده استفاده شود روی شناسه آن درج خواهد ش، انجام این عمل در مورد نخ های کارد شده معمول نیست.
نخ های تهیه شده در ریسندگی پنبه ایی دارای مقاومت کششی تا حدودی زیاد و زیردست مناسب میباشند. 
علاوه بر نخ های صد در صد پنبه ایی، نخ هایی با مخلوط الیاف پنبه، ویسکوز ، پنبه، پلی استر و پنبه، کتان نیز اغلب در ماشین های گردباف استفاده می شوند. همچنین از نخ های صد در صد ویسکوز یا پلی استر نیز استفاده می شود.

مقایسه نخ کارد و شانه شده
در نمره های یک اندازه نخ، نخ شانه و کارد ویژگی های متفاوتی دارند که بر روی پارچه تاثیر گذار است.
در نمره های یکسان نخ، وزن نخ کارد کمتر از نخ شانه است.
نخ شانه از نخ کارد یکنواخت تر و صاف تر است.
پیچ و تاب نخ شانه شده از نخ کارد کمتر است.
پرز و نپ در نخ کارد بیشتر دیده می شود.
درخشندگی و زیبایی نخ شانه شده بیشتر از نخ کارد است.
نخ شانه شده از تولید نخ کارد تهیه و به تدریج پیشرفت و به انجام می رسد.
در پارچه گردباف نخی که از نخ شانه شده تهیه می شود ریزش کمتری دارد و بعداز اتمام کار وزن کمتری دارد.
پارچه ای که از نخ شانه بافته شده تمایل به پیلینگ (پرزدانه) کمتر و مقاومت سایش بالاتری دارد.
نخ شانه از نخ کارد گران تر است.
استفاده از نخ شانه در بافت پارچه باعث می شود پارچه لطافت بیشتری داشته باشد.
پارچه ای که از نخ کارد بافته می شود آبرفت بیشتری دارد.
در نخ هایی با نمره یکسان نخ کارد استحکام کمتری از نخ شانه دارد.
پارچه گردباف تکمیل شده که از نخ شانه یا کارد تولید شده اند از لحاظ ثبات نوری و ثبات شستشو تفاوتی با یکدیگر ندارند.
از نظر ثبات رنگ در برابر ثبات سایشی پارچه های گردباف تولید شده از نخ شانه یا کارد تفاوت کمی مشاهده می گردد.
پروسه تولید نخ شانه شده سخت از تولید نخ کارد است.
ریزش نخ در پارچه گردباف که از نخ شانه بافته می شود کمتر است . همین امر باعث می شود که این پارچه بعد از تکمیل وزن  GMg/m² کمتری از دست بدهد.

آدرس ما : يزد، ميدان امام علي(ع) ، بلوار آيت الله خامنه اي، فرعي3، توليدي ادريس کوير