نحوه تشخیص نخ رینگ از اپن 09131510463✔️

ریسندگی اپن اند که به عنوان ریسندگی روتوری یا ریسندگی چرخانه ای نیز نامیده می شود فن آوری تولید نخ بدون استفاده از دوک می باشد.

629

نحوه تشخیص نخ رینگ از اپن

پروسه ریسندگی اپن اند (open end spinning):
ریسندگی اپن اند که به عنوان ریسندگی روتوری یا ریسندگی چرخانه ای نیز نامیده می شود فن آوری تولید نخ بدون استفاده از دوک می باشد. در این فرآیند، دسته الیاف  به الیاف تکی و مجزا  تبدیل شده و  توسط جریان هوا به سمت یک سطح، جمع‌آوری و هدایت می شوند و در حین تابیدن  از آن خارج می‌شوند. این روش در مقایسه با ریسندگی رینگ روشی جدیدتر  می باشد و نرخ تولید آن 6 تا 8 برابراست .

بیشتر بخوانید: تفاوت نخ پنبه شانه شده و کارد 

معمولا از این روش در ریسندگی پنبه کاردینگ  استفاده می شود. در این روش، ورودی به صورت فیتیله است که مستقیما به نخ تبدیل و روی بوبین تحویل می گردد. در این فرایند،  تبدیل فیتیله به نیمچه نخ (roving frame) حذف شده است و عملیات بوبین پیچی کاهش یافته است.

عملکرد اصلی سیستم ریسندگی اپن اند:
فیتیله الیاف از بخش کشش (drawframe) وارد فیدر می شود و در مقابل  یک بازکننده  دندانه دار قرارمی گیرد که با سرعت بین 6000 تا 9000 دور در دقیقه می چرخد. این اوپنر دسته الیاف را به الیاف تکی و مجزا تبدیل می کند و  الیاف از داخل یک کانال خلاء به سمت روتور هدایت می شوند.
قطر روتور بین 32.5 تا 54 میلی‌متر می باشد و با سرعت بسیار بالایی بیش از 100000 دور در دقیقه می‌چرخد، با توجه به شکل  و فرم خاص این روتور،  الیاف تا حدی فشرده شده و همزمان تابانده می شوند.
بانکه های الیاف اولین دستگاه فیتیله، در دستگاه ریسندگی چرخان قرار می گیرند. فیتیله  از بانکه با کمک راهنمای فیتیله به غلتک، تغذیه می شود. غلتک شانه ای فیتیله را از غلتک تغذیه گرفته و آن را با بازکردن به الیاف جداگانه تبدیل می کند، این الیاف از طریق یک تیوب انتقال الیاف به روتور می رسد.
الیاف بر روی روتور چرخان قرار می گیرند و به سمت پایین در شیار روتور می لغزند و نواری از الیاف را تشکیل می دهند. روتور با سرعت بسیار بالا می چرخد و نیروی گریز از مرکز ایجاد می کند، در نتیجه روتور تحت خلاء جزئی قرار می گیرد.
برای شروع ریسندگی، یک نخ از روی بوبین نخ آماده، از لبه غلتک های انتهایی به داخل انتقال می یابد. به دلیل خلاء جزئی، سر این نخ در اثر خلاء به روتور مکیده می شود. چرخش روتور، انتهای نخ را روی روبان جمع کننده الیاف می کشد و همزمان به سر نخ تاب می دهد. کمی از این تاب در آن قسمت از روبان که با سر  نخ در تماس است منتشر می شود و آن را به انتهای نخ می چسباند.

بیشتر بخوانید: پارچه دورس گلکسی

زمانی که سر نخ وارد روتور می شود، غلتک تحویل به حرکت در می آید تا سر نخ را از روتور بیرون بکشد، این عمل باعث جدا شدن نوار الیاف از شیار روتور می شود. نخ تازه تشکیل شده توسط یک وایندر بر روی بوبین پیچانده می شود.

داده های ریسندگی اپن اند پنبه ای:
Ne 0, 10. Ne 0, 27: (Tex 5900. Tex 2180) نمره فیتیله ورودی
Ne 5. Ne 40: (Tex 120. Tex 15) نمره نخ 
محدوده کششDraft range)): 16.25
مقدار تابپ(Twists) :  300. 150تاب در متر
نخی که از این طریق تشکیل شده به  واحد بوبین پیچی می‌رود و بوبین های استوانه‌ای یا مخروطی را می‌سازد. بوبین های استوانه ای  قطری از 152 تا 300 و مخروطی ها از 152 تا 270 میلی متر دارند. سرعت وایندر بوبین پیچ  به 200 متر در دقیقه می رسد.
نخ تولید شده توسط ریسندگی روتوری ویژگی های متفاوتی نسبت به نخ های ریسندگی رینگ  دارد، چون الیاف در روش به طور معمول در اطراف لبه های روتور جمع می شوند و این موضوع به دلیل طول خود الیاف است یا مهاجرت الیاف نیست. در نتیجه، نخ تولید شده الیاف بلندتر الیاف دیگر را نگه می دارد و به نخ، ظاهری خاص تر و با پرز بیشتر می دهد.
دستگاههای  مدرن ریسندگی روتوری، به دلیل برخی پیشرفت های فنی مانند تمیز کاری کارآمدتر، تعبیه مخازن پنوماتیک جمع آوری ناخالصی، سیستم روتور خود تنفس، طراحی خاص کانال انتقال روتور و جداکننده هایی با سطح مقاطع خاص برای توزیع بهتر الیاف در شیار روتور قادر به تولید نخ هایی با کیفیت بهتر و مشابه نخ های رینگ (ring spinning frames) می باشند.
نخ اپن اند یکنواختی بهتر و پرزدهی  کمتری دارد که در نتیجه، موازی‌سازی بهتر الیاف و ساختار منظم‌تر و مقاومت کششی بهتری به نخ می‌دهد. علاوه بر این، یک  سیستم واکس زنی باعث می شود به صورت منظم و به مقدار مناسب بر روی نخ با توجه به مقدار مورد نظر توزیع شود. این دستگاه همچنین مجهز به ماشین تعویض بوبین 1 ، 2 یا چهارتایی است که به صورت خودکار عمل می کند.

یک ماشین معمولا دارای دو طرف کاملا مستقل می باشد که هرکدام سبد و سیستم مجزای تعویض بوبین و تمیزکاری دارد. این دستگاه با ماژول های 24 واحدی در 2 طرف نصب می شود و حداکثر تعداد یونیت ها  288  تاست.

بیشتر بخوانید: پارچه دورس پنبه

دستگاه همچنین دارای سیستم کنترل کیفیت، بهره وری و سرویس و نگهداری است. سیستم کامپیوتری به طور خودکار تولید را کنترل می کند، یونیت های ریسسندگی  را مدیریت نموده و داده های خروجی را برای هر واحد به صورت جداگانه نشان می دهد. علاوه بر این، سیستم قادر است به صورت اتوماتیک آلارم ها را تشخیص دهد و یونیت های ناکارامد و غیرفعال را شناسایی کند. همچنین می توان از سیستم های تمیزکاری  الکترونیکی نخ برای رفع عیوب نخ به طور مستقیم استفاده نمود.
نخ های تولیدی در محدوده نمره  متوسط 40 Ne, 20 tex  تا نمرات ضخیم  05 Ne, 60 tex  قرار می گیرند. موارد استفاده این نخ ها تولید جین، حوله، جوراب، پتو، تی شرت، پیراهن و شلوار غیره می باشد.

صفحه اینستاگرام ما: آدرس ما edris.kavir@

سیستم ریسندگی رینگ
سیستم ریسندگی رینگ قدیمی ترین سیستم ریسندگی در کل دنیا است. ورودی در این سیستم، نیمچه نخ یا به عبارت دیگر محصول خروجی ماشین فلایر می باشد. نحوه تولید نخ در این سیستم بر اساس کاهش وزن نیمچه نخ بر اثر کشش اعمالی است. از دلایل محوبیت این سیستم در دنیا می توان به قابلیت این سیستم در تولید نخ با ظرافت متنوع، تولید نخ با الیاف متنوع و تولید نخ های ظریف با خواص استحکامی بالا  اشاره نمود.
در این سیستم، تاب بصورت یکنواخت در مقطع طولی و عرضی نخ توزیع می شود و نخ رینگ در عین ظرافت، دارای سختی کم بوده و بسیار مستحکم و دارای تناسیتی بالایی می باشد.
سیستم ریسندگی رینگ برای ریسندگی پنبه، کتان، پشم و یا ترکیبی از این الیاف با الیاف مصنوعی مناسب است. این سیستم بصورت ممتد است و به علت پایین بودن سرعت دستگاه و نیاز به انجام عملیات اضافی مانند فلایر نخ تولید شده در سیستم رینگ، گران تمام می شود.
به طور کلی اگر دو خط ریسندگی رینگ و اپن اند با سال ساخت یکسان و تناژ تولید یکسان داشته باشیم سرمایه گذاری برای راه اندازی خط ریسندگی رینگ بیشتر است و خط به فضا و ماشین آلات بیشتری نیاز دارد. لازم به ذکر است، از نظر کیفی نخ رینگ بر نخ اپن برتری دارد. نخ رینگ نسبت به نخ اپن اند دارای استحکام تا حد پارگی بالاتر، زیر دست نرمتر، درخشندگی و شفافیت بیشتر است.
در حالی که نخ اپن اند کدر تر، زیر دستی خشن تر، ازدیاد طول تا حد پارگی بیشتری نسبت به نخ رینگ دارد . نخ اپن قابلیت رنگ پذیری، نفوذ هوا و آب بالاتری دارد در عین حال پرزدهی کمتر دارد و حجیم تر است و خاصیت پوشانندگی و ثبات سایشی بالاتری نیز دارد.

بیشتر بخوانید: انواع نخ پنبه رینگ

مقایسه ریسندگی رینگ و ریسندگی اپن‌اند 
ریسندگی رینگ (Ring Spinning) :
امکان مدیریت ماسوره‌های اندازه بزرگ وجود ندارد.
برای ریسندگی نخ های ظریف تر کاربرد بیشتری دارد.
این سیستم برای نخ های شانه شده و ظریفتر مناسب تر است
ماسوره بصورت پیوسته برای ایجاد تاب در نخ می‌چرخد.
نخ رینگ یکنواخت تر و محکم تر است.
نخ های تولید شده درسیستم ریسندگی رینگی قابلیت استفاده برای کاربردهای مختلف را دارد.
سیستم ریسندگی رینگ برای ریسیدن همه نوع الیاف کوتاهی مناسب است.
نخ رینگ استحکام بالاتری نسبت به نخ اپن اند دارد.

ریسندگی اپن اند / ریسندگی چرخانه ای (Open end Spinning):
سرعت ریسندگی اپن اند ۳ الی ۵ برابر سریعتر از ریسندگی رینگ است.
ماسوره‌های بزرگ‌تری می‌توانند پیچیده شوند.
ریسندگی اپن اند برای نخ‌های کارد‌ شده (ضخیم تر) مناسب است.
ماسوره نیازی به چرهش برای ایجاد تاب ندارد.
نخ  حاصل از ریسندگی اپن اند یکنواخت تر از نخ رینگ است، اما انعطاف‌پذیری نخ اپن اند بهبود قابلیت‌ رنگ‌پذیری دارد.
نخ اپن ۲۰% بیشتر تابیده می‌شوند، اما زمانی‌که نخ ضخیم تر است، ۱۵ الی ۲۰% ضعیف‌تر هستند.
این نخ‌ها برای تولید پارچه‌های سنگین‌تر مانند پارچه‌های جین،حوله و پوپلین استفاده می شود.
سیستم ریسندگی اپن اند برای ریسندگی الیاف کوتاه مصنوعی مناسب نمی باشد( به‌غیر از  ریسندگی الیاف ریون)، چون انتهای الیاف سبب مسدود کردن روتور می‌شود.
پیلینگ کمتر
نفوذ هوا بیشتر
مقاومت سایشی بهتر
ضریب پوشانندگی بالاتر

آدرس ما : يزد، ميدان امام علي(ع) ، بلوار آيت الله خامنه اي، فرعي3، توليدي ادريس کوير